Відкритий урок на тему:
"Охорона рослинного и тваринного світу"

Мета: ознайомити учнів із засобами збереження й охорони тварин і рослин; навчати бачити красу навколишнього світу; виховувати милосердя, співчуття до всього живого, готовність прийти на допомогу природі, охороняти її скрізь і завжди.
Хід уроку

І. організація класу.
До уроку приготуйтесь,
На роботу налаштуйтесь.
Руку гарно підіймайте
Й на уроці не дрімайте.
Будемо рослини і тварин вивчати
Й нові знання здобувати.
Сьогодні урок у нас незвичайний. Кожному з вас було дано окремо завдання, як ви з цим справились ми подивимось на протязі уроку.
Девіз нашого уроку звучить так :( слайд №1) «Не рвіть, не знищуйте, не топчіть Ви квіточку духмяну. Вона себе не захистить – Я їй на захист стану».
III. Повідомлення теми і мети уроку
На дошці прикріплена квітка – семи квітка. Кожна пелюстка – це відповідне завдання до ходу уроку. ( слайд №2).
             Розквітай, чарівна Квітко,
               Всіма барвами сіяй,
               Розкажи, чарівно Квітко,
               Чим багатий рідний край.
               Чим багатий, чим він щедрий,
               Розкажи не тільки це,
               А ще як охороняємо
               Ми його і бережемо.
1 – пелюстка (що таке природа?) Відгадайте загадки.
Прозорий, мов скло, а не вставиш у вікно.(Лід).
Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря).
Всю ніч бродить навмання прокладає шлях до дня. (Місяць).
Летить Орлиця по синьому небу, крила розкрила, Сонце закрила.( Хмара).
Гарне, добре, по небу гуляє на всіх дивиться, а на себе дивитись не дозволяє. (Сонце).
Біла латка чорна латка по дереву скаче. (Сорока).
Зимою спить, літом бринить над садом літає мед збирає. (Бджола).
Хоч не шию я ніколи, а гілок завжди доволі. (Їжак).
Сонечко в траві зійшло, усміхнулось, розцвіло потім стало біле-біле і за вітром полетіло. (Кульбаба).
Як назвати одним словом все те, що ви відгадали? (Природа).
 Розгадайте кросворд.
Сидить баба серед літа в 100 сорочок одіта. Біла латка, чорна латка по дереву скаче. У вінку зеленолистім, у червоному намисті, видивляється у воду на свою чарівну вроду. По дворах стрибає, крихти збирає, Ростом він маленький, сірий, чепурненький. Справжній молодець. Хто він? Що воно за дивна птиця? Світла денного боїться... Дзьоб крючком, великі очі і не спиться їй щоночі. Влітку наїдається, а взимку відсипається. Хто це сплів акуратні сіті на густих, зелених вітах? Кажуть, майстер той без рук - звичайнісінький ...( К А П У С Т А, С О Р О К А, К А Л И Н А, Г О Р О Б Е Ц Ь, С О В А, В Е Д М І Д Ь, П А В У К)( слайд №3).
Яке слово зашифроване? (природа).
Де б ми з вами не були, чим би не займалися, над нами завжди світить сонце, ми дихаємо повітрям, п’ємо воду, споживаємо рослинну або тваринну їжу, нас оточують люди, рослини, тварини. Усе це належить до природи.
( слайд №4) Людина частина живої природи, яка живе серед природи і бере від неї все необхідне для життя, а саме: повітря, воду, продукти харчування, корисні копалини.
 Немає в світі кращої землі, ніж наша Україна! Ми любимо її родючу землю, води Чорного моря, зелені верховини Карпат, розлогі ниви, тихі озера, бистрі ріки, темні діброви. Любимо тебе, Україно, наш тихий земний рай!
( слайд №6) Сьогодні Україна – одна з екологічно забруднених країн. Рослини і тварини дуже болісно реагують на забруднення середовища. Кількість їх зменшується, а деякі і зовсім гинуть, зникаючи з лиця землі.
Що шкодить нашій природі? ( слайд №7 - №15).
Ми часто чуємо, що «природу слід охороняти», особливо — наше українське різноманіття. Ми звикли до цього заклику і навіть не замислюємося над його значенням. Нещодавно до школи надійшов лист, який адресований вам, третьокласники. І для нас він став справжньою несподіванкою. Послухайте, адже він адресований вам:
Лист до людини від рослинного і тваринного світу
Людино! Розумна істото!
До тебе звертаємось ми,
Бо гинемо, гинемо, гинем!
Будь ласка, ти нас захисти!
Хай будуть в нас цілі дерева,
Рослини, тварини, пташки!
Будь ласка, ти нас захисти!
Людино! Людино! Людино!
Ми просимо: нас бережи!
Нехай твої діти і внуки
Побачать не навпаки —
Землі пророслі і луки,
Озера глибокі, річки,
Бо ти, хоч розумна істота,
Втручаєшся в нас невпопад.
Щоб дати відповідь на листа, відкриємо ще один пелюсток нашої квітки.
2 – пелюстка — Як треба поводитися в природі, щоб не завдати шкоди рослинам і тваринам?
(розповідають  2 учні)
- Не топчіть, не зривайте трав’янистих рослин — без них збідніє природа, втратять свою привабливість луки, гори, ліси.
- Не знищуйте неїстівних грибів, вони можуть бути ліками для тварин.
- Не ламайте гілок та кущів. Не пошкоджуйте кору: в свіжу ранку часто потрапляють шкідливі мікроорганізми, і дерево хворіє.
- Не ловіть комах, не руйнуйте мурашників.
- Не займайте пташиних гнізд, бо птахи можуть покинути їх назавжди.
- Не галасуйте в лісі.
- Не залишайте після себе сміття.
- Багаття розпалюйте лише у спеціальних місцях.
3 – пелюстка нас запитує
Що можуть зробити учні, щоб зберегти і примножити рослинний і тваринний світ?
·           Насаджувати дерева і кущі.
·           Не пошкоджувати гілки, кору дерев і кущів.
·           Не витоптувати трави, не рвати великої кількості лісових та польових квітів.
·           Не збирати дикорослі рослини, яким загрожує небезпека зникнення.
·           Не забруднювати середовища існування рослин і тварин.
·           Ходити у лісі тільки по стежках.
·           Не розпалювати багаття й не розкидати сміття.
·           Не викидати сміття у водойми.
·           Виготовляти і розвішувати шпаківні.
·           Підгодовувати птахів узимку.
·           Оберігати гнізда птахів, мурашники й житла різних тварин.
·           Не ловити метеликів та інших комах.
·           Не шуміти у лісі, щоб не налякати тварин.
·           Не ловити пташенят і малят звірів й не забирати їх додому.
Отже, який висновок ми зробимо? ( слайд №16).
Висновок. Природу треба любити й охороняти. Поводитися у природі так, щоб своєю поведінкою не завдати шкоди ні рослинам, ні тваринам, ні грибам.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться, ( слайд №17).
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться. ( слайд №18).
Веретеном покрутіться. ( слайд №19).
Раз присядьте, два присядьте. ( слайд №20).
І за парти тихо сядьте. ( слайд №21).

Закріплення знань, умінь і навичок.
4 - пелюстка. Гра «Можна – не можна». (піднімаємо руку).
* Вирубувати ліси.
* Встановлювати водоочисні фільтри на заводах і фабриках.
* Виловлювати рибу під час нересту.
* Встановлювати повітроочисні фільтри на заводах І фабриках.
* Для вилову риби використовувати вибухівку, сітку.
* Забруднювати водойми.
* Взимку прорубувати ополонки у водоймах.
* Вбивати Змій і жаб.
*Підгодовувати птахів взимку.
* Руйнувати гнізда та збирати яйця птахів.
* Забирати пташенят з гнізда.
* Полювати на птахів у період розмноження.
* Насаджувати кущі і дерева.
* Полювати на звірів під час розмноження та вигодовування малят.
* Лякати, забирати звірят.

Молодці.
Послухайте віршик і після його відкриємо 5 пелюстку. ( слайд №22).
Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнуть дивні квіти?
Конвалії й фіалки ніжні,
І вісник березня - підсніжник?
Невже ми більше не побачимо,
Як сон-трава росою плаче? ( слайд №23).
Троянда степу, квітка мрії
Жар-цвітом землю не зігріє?

5 – пелюстка. Що таке Червона книга. З якою метою було створено цю книгу? (розповідають 3 учні). ( слайд №24).
В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає,
давно рятунку в нас благає.
Ми всі – господарі природи,
Тож збережімо її вроду!

Ця  книга незвичайна. Вона ніби звертається до людей зі словами:«Зупиніться! Подумайте, що ви робите і до чого це призведе!». Вона ніби попереджає кожного, хто візьме її до рук, що необхідно звернути увагу на ті види ссавців, риб, рослин й інших організмів, які занесені до неї.
( слайд №25). Людина – частина живої природи. Знищуючи її, вона знищує себе.
         Щоб  рослини продовжили жити на нашій планеті Земля вчені розмістили їх на сторінках Червоної книги.

В 1948 році вчені всього світу створили Міжнародний союз охорони природи. За його завданням зоологи, ботаніки, екологи вивчали рідкісні або зникаючі види рослин і тварин, які потребують негайної допомоги. Зібрану інформацію надрукували у вигляді списків під назвою «червона книга фактів». Це і була перша Червона книга.

Чому книгу назвали червоною?
Червоний колір – сигнал небезпеки. Червона книга попереджає людей про те, що рослини і тварини занесені на її сторінки в небезпеці, потребують їх допомоги.
В 1966 році була видана Міжнародна Червона книга.
А в 1980р. – видано Червону книгу України.

Червона книга України - основний документ, в якому узагальнено матеріали про сучасний стан рідкісних і таких, що знаходяться під загрозою зникнення, видів тварин і рослин, на підставі якого розробляються наукові і практичні заходи, спрямовані на їх охорону, відтворення і раціональне використання.
( слайд №26).  До Червоної книги України внесено: 226 видів комах; 69 видів риб; 68 видів звірів; 11 видів плазунів.

6 – пелюстка. Чому сторінки Червоної книги мають сторінки різного кольору?
У цій книзі є різні сторінки: чорні, червоні, жовті, білі, сірі, зелені.
Червоні сторінки містять напевно зниклі види (вони не траплялися у природі протягом кількох років, проте, можливо, збереглися у недоступних місцях).
Жовті сторінки містять види, які перебувають під загрозою зникнення (кількість особин швидко скорочується, подальше існування їх неможливе без здійснення спеціальних охоронних заходів).
Білі сторінки – списки рідкісних видів (не перебувають під прямою загрозою зникнення, але трапляються в такій незначній кількості або на обмежених площах, що можуть незабаром зникнути).
Сірі сторінки – невизначені, маловідомі види (через обмежені відомості про них неможливо оцінити їх сучасний стан).
Зелені сторінки – містять поновлені види, ті, що раніше належали до зникаючих, але завдяки вжитим заходам нині вважаються врятованими від зникнення.
Чорні сторінки – зниклі види.
( слайд №27 - №29).

Інформаційна хвилинка (розповідь інформаторів про рослини що занесені до Червоної книги України у Запорізькій області.)
( слайд №30). (жайворонок сірий).
( слайд №31). (горностай).

7 – пелюстка. Заповідники.
Занести рідкісних рослин і тварин до «Червоної книги» - лише частина справи. Потрібно ще й багато робити для їх охорони й збереження. У справі охорони природи велика заслуга належить ботанічним садам і заповідникам. У різних куточках України є 13 заповідників. Заповідник – це територія, на якій забороняється господарська діяльність людини. Створюються заповідники для того , щоб зберегти для нащадків незаймані куточки природи.    ( слайд №31).  Серед них – Асканія – Нова, що в Херсонській області, Дунайські плавні – в Одеській області, Кримський державний заповідник в Криму , Карпатський державний заповідник, що створений у Закарпатській області, «Медобори» - Тернопільска область, Польский заповідник, що знаходиться в Житомирській області.
Подивимось на красу заповідника Асканія Нова.  ( слайд №33 - 37).

VІІ. Підсумок уроку.
            Підведемо підсумки і пограємо у гру «Вірно, не вірно».
Якщо вислів вірний, ви плескаєте в долоньки, якщо ж ні, то мовчите:

·           Червона книга – це турбота про майбутнє.
·           Щастя, коли живеш на асфальті, а не серед квітучих рослин.
·           Без рослин Земля не збідніє.
·           Кожна рослина – це довершений витвір природи.
·           Рослини – це джерело натхнення для людей. Чим красивіша природа, тим талановитіші люди, що там мешкають.
·           Рослини - це окраса Землі.
·           Дарма, що зів’яв букет – нарву ще.
·           Рослини – це наші мовчазні й беззахисні друзі, про яких потрібно дбати.



Доповнити речення словами з довідки.                                                                                                Дим фабрик, заводів, шахт забруднює _____________. Стічні води отруюють ______________. Через те, що стає менше лісів, через забруднення повітря, води, ґрунту зникають _______________ і ________________. Це може призвести до їх _________________. Тому природа потребує _________________.                                                                                                 Слова для довідок: рослини, тварини, охорони, вимирання, повітря, ґрунти.

Які ви знаєте вірші про охорону природи
І ні стеблинку, гілку чи травичку
Я не ображу: це – страшенний гріх.
Бо в кожній з них живе тремка живинка,
Що світиться довірою до всіх!

Любіть тварин маленьких і великих,
В далекім лісі, поруч у селі.
Любіть усіх приручених і диких -
ми з ними не самотні на землі!

( слайд №39). Бережіть природу люди!
Не травмуйте, не губіть!
Хай краса її повсюди
Не згасає ні на мить!
( слайд №40). Подивіться, як природа,
Наче дівчинка жива.
Після зимньої погоди
Сонцю вії підійма

( слайд №41). Все на землі, все треба берегти –
І птаха й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо врешті, ти його частинка.
Друже мій, люби життя,
Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
Як камінь в тиху воду.

( слайд №42). Давай будемо природу берегти!
Я метелика не скривджу, хай летить.
І ялинку не зрубаю, хай стоїть.
Не затопчу мурашинку, хай повзе.
Не зламаю з дуба гілку, хай росте.
Не впущу сміття у річку, хай бурлить.
Із гнізда яйце не скину, хай лежить.
В джерело не пущу камінь, нехай б’є.
В полі жито не столочу – це святе.
Верби посаджу в долині, хай шумлять.
Зерен птахам кину взимку, хай їдять.
Покормлю приблуду-кішку. А як ти?
Давай будемо природу берегти!

Давайте боротись за чистоту природи.
Планеті не будем наносити шкоди.
Посадимо ліс і гайочки зелені,
Сади і діброви — планети легені!
Ми посадим довкола берізки і клени.
Хай наш край розцвітає і буде зелений.
Ми очистимо землю свою від сміття
Й буде в нас чарівне і здорове життя!

Робота в зошиті (ст.50).

( слайд №43). Дуже дякую вам, діти, за сьогоднішній урок. Будьте, як маленькі сонечка. Творіть добро, саджайте ліси, любіть свою землю – матінку, і вона відповість вам любов’ю і щедрістю, та й будуть на нашій Землі мир та злагода.
Нам випало щастя жити серед чудової природи. Вона від нас чекає допомоги. Щоденно просить лише одного - щоб ми до неї були добрими. Тож будьте природі справді вірними друзями. Прислухайтесь до природи і вона сама підкаже, за якими законами ви повинні жити.

( слайд №44). Вашим д/з буде написати закони за якими ви повинні жити серед природи.








Коментарі

Популярні дописи з цього блогу